کد مطلب:90242 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:238

اهمیت نهج البلاغه











نهج البلاغه كه حاوی خطبه ها، نامه ها، كلمات پرارزش و روح پرور مولا امیر مومنان علیه السلام است اثر گرانقدری است، در جهت تنظیم و تكمیل برنامه های عملی و پژوهشهای علمی كه جامعه ی انسانی و به ویژه مسلمانان، به آن احتیاج فراوان دارند. چرا كه تنها كتابی است كه همانند قرآن كریم (البته در رتبه ی بعد) پرده از اسرار خلقت برداشته است. معنویات نهج البلاغه، در حدی است كه مسلمانان همانگونه كه به قرآن كریم اهمیت داده و می دهند، نهج البلاغه نیز، برای آنان دارای اهمیت است.

همانطور كه برای آشنایی هر چه بیشتر، دانشمندان بزرگ به تفسیر و بررسی دقیق آن پرداخته تا از این رهگذر، به حقایق قرآن راه یافته، جامعه را در پوشش علوم و معارف كتاب الهی قرار دهند، همچنان به نهج البلاغه، ارج نهاده به شرح و تفسیر كلمات مولا همت گماشته اند، تا این اثر عالی، برای همیشه در اجتماع باقی بماند.

آری گرچه تمام سخنان مولا همانند شخصیت او عظیم و هر یك در جای خود پرارزش است، اما بعضی خطبه ها مانند: اشباح، قاصعه و متقین، در موضوع خود چنان پرمحتوا است كه دانشمندان همت بیشتری در بحث و كنجكاوی درباره ی آنها

[صفحه 30]

مصروف داشته اند، تا دلهای تشنه ی معرفت و كمال را، از چشمه ی زلال عرفان و حقیقت مولا سیراب نمایند. بدین جهت كه كلام مولا از روشنایی علم الهی نشات گرفته و رایحه عطر سخنان پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم در آن وجود دارد.

پس با عطف نظر، به این نكته و اینكه خطبه ی متقین، جامع صفات انسانهای كمال یافته است، تعدادی از دانشمندان، به بحث سندی و گروهی به شرح و توضیح آن نظما و نثرا پرداخته اند، چنانكه گذشت.

[صفحه 31]


صفحه 30، 31.